ضمیمه ها
  
  
متن سمینار
  

 N81A6187 - Resize.JPG

در پي استقرار دبيرخانه تخصصي پيارك در سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي، نخستين نشست اعضاي مجمع جهاني راه (پيارك) با هدف ارائه گزارش عملكرد و فعاليت‌ها و نحوه بهره‌برداري از عضويت در پيارك برگزار شد‌.

به گزارش خبرنگار راهبران، مهندس داود كشاورزيان معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي، در اين نشست با اشاره به اينكه سياست وزارت راه و شهرسازي و سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي خروج از روش‌هاي سنتي و استفاده از روش‌هاي نوين و روز دنيا با هدف افزايش ايمني در حوزه حمل‌ونقل جاده‌اي است، اظهار داشت: بايد برای تحقق این هدف مقدمات لازم برای تشكيل سريع‌تر دبيرخانه پيارك در ایران فراهم شود تا بتوان از اقدامات، شیوه‌ها و سیاست‌ها و ضوابط موجود و نیز از دانش و تکنولوژی کشورهای توسعه‌یافته برای ارتقای ایمنی در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای بهره‌مند شد‌.

 نماينده اول پيارك در ايران، تخصیص اعتبارات و بودجه لازم براي اين منظور را از اولویت‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ذکر کرد و افزود: درنظر گرفتن فضاي اداري مناسب براي اين منظور و تعيين اعضا از ديگر اولويت‌هاي سازمان در اين زمينه است که مقدمات لازم برای این منظور در دست تهیه است‌.

مهندس كشاورزيان با اظهار اميدواري از آغاز به كار دور جديد اين گروه در جمهوري اسلامي ايران و تأثيرات تبادل اطلاعات فني با كشورهاي عضو تأكيد كرد: در حال حاضر 37 کشور دنیا موفق به تشکیل کمیته‌های پیارک شده‌اند، كه  هدف اصلی آن افزایش همکاری بین دست‌اندرکاران مختلف بخش‌های راه و حمل‌ونقل جاده‌ای برای توسعه و ترویج دستاوردهای علمی ـ تجربی در این زمینه است و با توجه به صدور خدمالت فني و مهندسي از سوي بخش خصوصي فعال در كشورمان به ساير كشورها، ارتباط و تعامل با مجمع جهاني پيارك شرايط مناسبي را براي توسعه خدمات در آينده خواهد داشت‌.
براساس اين گزارش، مهران قرباني مديركل ايمني راه و حريم سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي و دبير مجمع جهاني راه (پيارك) نیز در این نشست با اشاره به اینکه تشکیلات پیارک در جهان شامل سه بخش هیئت امنایی یا مجمع جهانی پیارک، کمیته اجرایی پیارک و دبیرخانه کل پیارک است، خاطرنشان کرد: کمیته‌های پیارک در دوره زمانی بین سال‌های 2012 تا 2015 متشکل از 17 کمیته تخصصی به علاوه کمیته اصطلاحات فنی بوده است که به ازای هر کشور یک عضو اصلی و یک عضو مکاتبه‌ای و در برخی کمیته‌ها یک عضو مکاتبه‌ای همکار از سوی نماینده اول پیارک تعیین و به تشکیلات معرفی می‌شود‌. ضمن اینکه با توجه به تعداد و تنوع کمیته‌های تخصصی و لزوم برقراری هماهنگی و همکاری مابین کمیته‌های مختلف، گروه‌بندی این کمیته‌ها با توجه به موضوعات استراتژیک پیارک و حوزه فعالیت هر یک از کمیته‌های تخصصی شامل گروه مدیریت و عملکرد، دسترسی و جابه‌جایی، ایمنی و زیرساخت‌های راه است‌.
مديركل ايمني راه و حريم سازمان در ادامه با اشاره به خدمات پیارک گفت: برقراری ارتباط اعضای کمیته‌های پیارک با متخصصان سایر کشورهای عضو از طریق مکاتبات، ایمیل و شبکه خدمات اطلاع‌رسانی، امکان همکاری و مطالعه مشترک متخصصان کشورهای عضو پیارک درخصوص موضوعات موردعلاقه و نیاز کشورهای عضو در قالب فعالیت‌های کمیته‌های تخصص هفده‌گانه و گروه‌های کاری مرتبط، انتشار نتایج حاصل از مطالعات کمیته‌های مختلف تخصصی پیارک، انتشار مجله راه‌ها و چاپ مقالاتی در خصوص دستاوردهای مطالعاتی اعضای پیارک به صورت فصلنامه و برگزاری دو همایش شامل کنگره جهانی راه و کنگره زمستانی راه به صورت هر چهار سال یکبار و همینطور سمینارهای تخصصی متنوع از جمله این خدمات است‌.
دبير مجمع جهاني راه (پيارك) در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه وزارت راه ایران از سال 1360 به طور رسمی به عضویت مجمع جهاني راه درآمده است، تصریح کرد: انتقال دانش و تجربیات روز جهان درخصوص موضوع راه و حمل‌ونقل جاده‌ای، اخذ مشاوره و راهنمایی از متخصصان بین‌المللی در خصوص مسائل مختلف راه و حمل‌ونقل جاده‌ای و انعکاس مسائل و مشکلات مربوط به راه و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور به پیارک و نیز تلاش درجهت تصویب آنها در قالب موضوعات مطالعاتی کمیته‌های تخصصی از جمله اهداف اصلی عضویت ایران در پیارک است‌.
قربانی در خاتمه سخنان خود درخصوص انتظار از اعضای فعلی پیارک گفت: اعضای پیارک می‌باید طی شش ماه آینده با مشارکت بیشتر در فعالیت‌های کمیته ذی‌ربط، جمع‌بندی مناسبی از فعالیت‌های دوره چهار ساله اخیر را تهیه و ارائه کنند‌. ضمن اینکه هر یک از اعضا بروندادی از دستاوردهای حاصل از عضویت، قابل انتشار یا اطلاع‌رسانی را ظرف سه و شش ماه آتی تحویل دبیرخانه پیارک دهند‌.
شایان ذکر است، در این نشست تخصصی برخی از اعضای پیارک، پیشنهادها و نظرهاي خود را درخصوص نحوه گزینش اعضای پیارک و سایر موارد مطرح شده در نشست بیان کردند‌.

  

  

ديدار سفير ايتاليا با مديران حوزه معاونت راهداري سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي

 مائوروكونچاتوري سفير ايتاليا به همراه وزير مختار و مشاور ديپلماتيك اتحاديه ملي سازندگان ابنيه و زيرساختهاي ايتاليا و مسئول روابط بينالملل اتحاديه، با مديران حوزه راهداري و نگهداري راههاي سازمان راهداري و حملونقل جادهاي در محل دبيرخانه پيارك اين سازمان ديدار و گفتوگو كردند‌‌.

به گزارش خبرنگار راهبران، عزيز فيلي مديركل دفتر نگهداري راه و ابنيه فني سازمان راهداري و حملنقل جادهاي در اين ديدار، ضمن ارائه گزارشي از طول راهها، پلها و ارزش كل شبكه راههاي كشور اظهار داشت: اميد است زمينه همكاريها ميان دو كشور جمهوري اسلامي ايران و ايتاليا در حوزه زيرساختها گسترش يابد و پيشنهاد ميشود تا تيم كارشناسي شركت ANAS كه از شركتهاي موفق و بزرگ ايتاليا در حوزه ساخت و نگهداري راهها است، از راههاي ايران بازديد كرده و گزارشي از وضعيت موجود شبكه راهها تهيه كند.
فيلي همچنين براي حضور در اجلاس مشترك اقتصادي در ايتاليا به تيم مذاكرهكننده اعلام آمادگي كرد.
اين گزارش حاكي است، سفير ايتاليا با اظهار تأسف و همدردي دولت ايتاليا از وقوع حادثه منا، بر اعتقاد دولت اين كشور براي اجراي مفاد سند برجام تأكيد كرد و افزود: جمهوري اسلامي ايران شريك اول اقتصادي ايتاليا بوده و اكنون نيز زمان فعاليتهاي اجرايي در همكاريهاي  اقتصادي فيمابين دو كشور است و هيئتهاي متعدد فني و اقتصادي به ايران آمده و در حال مذاكره هستند.
بر اساس اين گزارش، ماسيمو روستيكو وزير مختار ايتاليا هم به برخي از پروژههاي مهم اجرا شده توسط ايتاليا در ايران اشاره كرد و ضمن آمادگي براي حضور شركتهاي ايتاليايي در اجراي پروژههاي بزرگ در حوزه راه در ايران، به طور رسمي از دولت ايران براي حضور در اجلاس مشترك اقتصادي با موضوع حملونقل در ايتاليا دعوت كرد.
وي همچنين هدف از اين اجلاس را معرفي توانمندي شركتها و صنايع آن كشور براي حضور در پروژههاي بزرگ حملونقلي ايران ذكر كرد كه قرار است در نيمه دوم ماه نوامبر برگزار شود.

 

 

 

  
N81A7479-Resize.JPG

سمينار تخصصي تكنولوژيهاي جديد آسفالت با حضور كارشناس فني شركت ايتركيميكا ايتاليا و مديران و كارشناسان اداراتكل راه و شهرسازي استان‌‌ها، دفتر راه و ابنيه، دفتر نظارت بر آزادراهها و دفتر ايمني راه و حريم سازمان راهداري و حملونقل جادهاي، نمايندگاني از شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حملونقل كشور، پيمانكاران راهسازي و راهداري و جمعي از دانشجويان تربيت مدرس در دبيرخانه مجمع جهاني راه (پيارك) برگزار شد.
به گزارش خبرنگار راهبران، مهران قرباني مديركل دفتر ايمني راه و حريم سازمان راهداري و حملونقل جادهاي و دبير پيارك در ايران، هدف از برگزاري اين سمينار را انتقال تجربيات و تكنولوژيهاي روز دنيا توسط كارشناسان و اساتيد داخلي و خارجي به مجموعه مديران، كارفرمايان و پيمانكاران حوزه راهداري و راهسازي ذكر كرد و افزود: با توجه به استقرار دبيرخانه مجمع جهاني راه (پيارك) و فدراسيون بينالمللي راه IRF در سازمان راهداري و حملونقل جادهاي، تلاش بر اين است كه اطلاعات روز دنيا در بخشهاي مختلف اعم از حوزه نگهداري، ايمنسازي راهها، حملونقل و ITS و ساير بخشها به مديران و كارشناسان مربوطه انتقال داده شود.
وي افزود: دبيرخانه مجمع جهاني راه (پيارك) آمادگي دارد در تمامي زمينههاي كاري سازمان راهداري و حملونقل جادهاي از حضور اساتيد داخلي و خارجي براي انتقال اطلاعات روز دنيا بهرهمند شود.
حيدر مطاعي سرپرست دفتر نگهداري راه و ابنيه فني سازمان راهداري و حملونقل جادهاي نيز در اين سمينار برگزاري چنين نشستهايي را بسيار مهم و كاربردي دانست و افزود: افزايش كيفيت و عمر آسفالت در راههاي كشور يكي از دغدغههاي مهم سازمان راهداري و حملونقل جادهاي است، كه اميد است بهكارگيري تكنولوژيهاي جديد آسفالت بتواند در تحقق اين امر مهم، مفيد واقع شود.
وي همچنين ابراز اميدواري كرد، با تداوم برگزاري چنين نشستهايي، ضمن بهرهمندي از حضور اساتيد داخلي و خارجي و اطلاعات و تكنولوژيهاي روز دنيا، بتوانيم در زمينه ترميم و بهسازي روكش آسفالت در كشور و انجام اقدامات پيشگيرانه در اين زمينه گامهاي مؤثري برداريم.
براساس اين گزارش، سرجيو كارارا نماينده فني شركت ايتركيميكا (Iterchimica) ايتاليا نيز در اين سمينار، ضمن معرفي كلي اين شركت و محصولات آن، در خصوص استفاده از افزودني ضد عريانشدگي براي جلوگيري از آسيبهاي ناشي از رطوبت، تكنولوژيهاي نوين براي افزايش طول عمر روسازي راه و مخلوط آسفالت گرم نكاتي را بيان كرد.
وي در بخش دوم ارائه خود، نكات لازم در خصوص استفاده از قير امولسيون براي پروژههاي بازيافت سرد، ضد چسبندگي، آسفالت سرد براي چالهها و آسفالت رنگي جهت روسازي را براي حاضران تشريح كرد.
نماينده فني شركت ايتركيميكا در حين ارائه هر بخش و همچنين در پايان، به سؤالات فني كارشناسان در نشست پاسخ داد.
همچنين توضيحات دكتر كاووسي عضو هيئت علمي دانشگاه تربيت مدرس در حين ترجمه همزمان، باعث افزايش كيفيت بهرهبرداري از مطالب سرجيو كارآرا  شد.
  
 
N81A1983-Resize.JPG

اولین سمینار آموزشی تثبیت شیروانی های سنگی ناپایدار واقع بر مسیرهای راه و راه آهن با محوریت تشریح وضعیت محورهای هراز و چالوس توسط دبير خانه پبارك و فدراسيون جهاني راه درمحل سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي و با مديريت دفتر نگهداري راه و ابنيه برگزار شد. به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ،مهندس عزيز فيلي مدير كل دفتر  نگهداري راه و ابنيه با بيان اين خبر اظهار داشت:اين سمينار با هدف آموزش جهت ایمنی جاده های کشور و محافظت در مقابل خطرات طبیعی در جاده ها با استفاده از تجربیات کاربردی کشور اتریش برگزارشد. وي برگزاری این گونه جلسات علمي را بسیار مهم و کاربردی دانست و افزود:
آقای گرناد استیلزر از کشور اتریش به ارائه توضیحاتی در خصوص موانع طبیعی موجود در جاده ها پرداخت و ابزارهای متفاوت رادر اين حوزه معرفي و  تشریح کرد.وي همچنين در  توضیحات خود به ارائه راهکارهایی برای حفاظت بهتر در جاده های کشور اشاره کرد و به پرسش های مدعوین جلسه پاسخ داد. لازم بذکر است، این سمینار با حضور مهندس غلامی معاون حمل و نقل سازمان ،مهندس مهران قرباني مدیر کل دفتر ايمني راه و حريم سازمان راهداری و جمعی از مدیران راهداري ادارات كل  راه و شهرسازی 11 استان مهم و پرخطر در محور های چالوس و هراز بر گزار شد.
 
  

pic3.jpg

 دومين سمينار آموزشي  پايدار سازي شيب و كنترل ريزش سنگ در مهر ماه سال جاري با حضور مديران و كارشناسان دفاتر نگهداري راه و ابنيه، ايمني راه و حريم  و ادارات كل راه و شهرسازي استان هاي تهران مازندران و البرز  در دبير پيارك برگزار گرديد. در اين سمينار نماينده شركت ژئوبرگ اتريش به ارائه روشهاي نوين پايدار سازي شيب و كنترل ريزش سنگ ونمونه كار هاي انجام در محور هاي حوزه استان هاي تهران و مازندران پرداخت و به سوالات كارشناسان پاسخ داد  و درخصوص نصب سيستم هاي مذكور در محور چالوس و هراز اعلام آمادگي نمود.



  
اولين سمينار آموزشي آشنايي با سيستم هاي نوين اطفاء حريق در تونل هاي راه در تاريخ 16/9/94 با حضور مدير كل و كارشناسان دفتر ايمني راه و حريم در دبير خانه پيارك برگزار گرديد. در اين سمينار نماينده  شركت روزنباور اتريش ( سازنده ماشين آلات و تجهيزات آتشنشاني ) در ايران نسبت به معرفي  اين شركت و فعاليت هاي آن در زمينه سيستم هاي اطفاء حريق  پرداخت و سپس كارشناس اين شركت  جديدترين سيستم هاي اطفاء حريق در تونل هاي راه  معرفي نمود و به سوالات كارشناسان دفتر ايمني راه و حريم پاسخ داد . در اين خصوص  شركت رزنباور  پيشنهاد نمود كه نسبت به ارائه يك طرح نمونه براي سيستم هاي اطفاء حريق در تونل هاي راه اقدام نمايد.
 
pic1.jpg  pic2.jpg
 
 
 
ضمیمه
  


N81A0183-resize.JPG

كارگاه دو روزه تخصصي سيستم حفاظهاي ايمني راه و استاندارد EN1317 در روزهاي 6 و 7 مرداد ماه سالجاري در دبيرخانه پيارك در ايران و پيگيري دفتر ايمني راه و حريم سازمان راهداري و حملونقل جادهاي، با حضور كارشناسان بينالملليERF ، مديران راهداري و كارشناسان ايمني اداراتكل راه و شهرسازي سراسر كشور و نمايندگاني از شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حملونقل كشور، دفتر ايمني وزارت راه و شهرسازي، معاونت برنامهريزي و اقتصاد وزارت راه و شهرسازي، دفتر فني و بررسي طرحهاي راه، دفتر نظارت بر بهرهبرداري آزادراهها و دفتر آمار، ايمني و ترافيك برگزار شد.
به گزارش خبرنگار راهبران، مهندس داود كشاورزيان معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس سازمان راهداري و حملونقل جادهاي در مراسم افتتاحيه اين كارگاه تخصصي، با اشاره به اينكه به دليل برخي سوانح رانندگي جادهاي در سالهاي اخير، بحث حفاظهاي ايمني به طور جدي مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: با توجه به اينكه در آييننامه جديد برخي از استانداردها تغيير يافته، نياز است از تجربيات ساير كشورها بهويژه پيارك و فدراسيون جهاني راه براي بهكارگيري حفاظهاي جانبي و مياني در راههاي كشور استفاده شود.
وي با بيان اينكه انجام فعاليتهاي راهداري در كشور داراي اهداف مختلفي است، تصريح كرد: بخشي از فعاليتهاي راهداري براي ارتقاي ايمني راهها همچون استفاده از علائم افقي و عمودي، خطكشيها، اصلاح تقاطعها، دوربرگردانها، اصلاح شانه خاكي، شيب شيرواني جاده و تمامي اقداماتي است كه به ارتقاي ايمني راه كمك ميكند، اما در كنار آن، بخشي از فعاليتها به منظور حفظ سرمايه ملي انجام ميگيرد كه اگر نگهداري صحيحي از راه صورت نگيرد مستهلك ميشود و ناگزيريم آنها را رها كرده و راه جديدي بايد ساخت.

متن کامل سمینار را از ضمیمه دانلود فرمایید.